Võtke kontroll oma elu üle: kohandage töökoht enda järgi, mitte ärge kohanege töökohaga

Räägime töökoha ergonoomiast, mille aluseks on teie enda värske kriitiline pilt töökohale ja terve mõistus. Kontseptsioon on lihtne, raskus peitub detailides. Inimesed on erinevat kasvu ja mõõtu- igal töökohal peab olema või peaks olema võimalus reguleerida seda vastaval töötaja mugavusele. Kas olete tundnud töölaua taga töötades pea-, kaela-, seljavalu, silmade väsimust? Kui teie vastus on jah, siis usun, et saate artiklist mõne kasulike viite enesetunde parandamiseks.

Alustuseks mõned faktid 

  • 1/3 kutsehaigustest on tingitud püsivast pingest ja sageli korduvatest liigutustest. Näiteks USA-s tehakse aastas 70 miljonit arstivisiiti, mille põhjuseks on lihaste ja liigeste probleemid. Töötajate kaebuste kulud on üle 20 miljardi dollari, kokku majanduskulud on vahemikus 45-54 miljardit dollarit.
  • Prantsusmaal kannatab valulise karpaalkanali sündroomi all hinnanguliselt 600 000 inimest
  • Suurbritannias puuduvad inimesed lihase- ja luuvalude tõttu kuni 13 tööpäeva aastas ja keskmine töölt puudumise kulu töötaja kohta on 884£
  • Norras tehtud uuring näitab, et investeerides ergonoomiasse 338 992NK, tõi see aasta jooksul tulu 3 226 194NK, seda vähenenud koolituskulude, värbamiskulude ja töövõimetuskulude arvelt.

Silmad

Kui töötate arvuti taga mitu tundi järjest ilma tõusmata, väsivad teie silmad ja võite tunda kõrvetavat- pistvat tunnet, silmade ülepinget, suuremat valgutundlikkust.
Nende murede põhjuseks on ebapiisav valgustus, kas liiga tugev või liiga nõrk, ja/või tööpinna ja ekraani liiga suur kontrastus.
Väsimust ja halba enesetunnet võivad süvendada ka ekraani peegeldused, ekraani vale asukoht või pildi halb kvaliteet.
Halvast valgusest tingitud tundemärgid on silmamigreen, peavalud, silmade väsimus ja kipitus.
Ekraanile ei tohiks langeda ja sealt peegelduda akendest ja tuledest langev valgus, samuti ei tohiks valgusallikad paista otse silma.
Kasutage erinevat valgusallikat ekraani ja dokumentide valgustamiseks.
Vähendage laevalgustust ja parandage kohtvalgustust.
Hea lamp vähendab peegeldust- näiteks polariseeriv lamp vähendab peegeldusi 50-80% sõltuvalt peegeldusnurgast, samuti vähendab silmade pingeid ja teeb lugemise mugavaks. Valgustugevus peaks minimaalselt olema 450 luksi.

Halb kehahoid

Vale kehahoid põhjustab pingeid lihastes ja liigestes, mis aja jooksul tekitavad sügavamaid probleeme. Millest tuleb selline pinge? Pinge põhjuseks on üks pikk tööasend (8 tundi) ja vale kehahoid- selg on liiga painutatud, randmed kõverdatud, jalad risti. Nii mõnigi kord lisanduvad veel tööpinge, stress või halb emotsionaalne tööõhkkond. Pingeid aitab leevendada õige tööasend ja kerged võimlemisharjutused. Võtke aega sirutamiseks. Reguleerige tooli- tool peab selga toetama, käsivarre alumine osa peab olema paralleelselt lauaga.

Silmad peaksid olema ekraanist 50-70 cm kaugusel ja nende kõrgus tasa ekraani ülemise servaga või keskmega. Siin aitab monitori alus- valige lihtne, vajadusel sahtliga alus. Reguleeritava kõrgusega klaviatuuri sahtel laua all aitab käsivarsi õiges asendis hoida. Jalatugi aitab jalgade õiget asendit hoida- vältida liigset survet põlveõndlasse või reietele. Jalatugi peab olema reguleeritava kõrguse ja kaldenurgaga, mittelibiseva pinnaga ja stabiilne. Korralik jalatugi võimaldab reguleerida õiget isteasendit nii, et väheneb selja, kaela ja jalgade väsimus. Vaadake üle oma tool- tool peaks võimaldama reguleerida istme kõrgust ja kallet just teile sobivaks ja teie selga toetavaks.

Liigutused

Pidevalt korduvad liigutused ja vale kehahoiak (randmed, pea) võivad põhjustada valu ja teha liigutamise valuliseks, kui me ei arvesta liigeste loomulikku asendit. Probleemid tekivad trükkimisel, hiire kasutamisel või andmete sisestamisel paberilt (pea korduv ja sage liigutamine). Abi leiab professionaalsetest ergonoomilistest abivahenditest. Korduv surve liigestele põhjustab valu ja jäikust tööpaeva lõpul ja tulemuseks võib olla karpaalkanali sündroom, mille tunnusteks on terav valu randmetes ja kätes, kohmakus, jõu kaotus, eksimused täpsuses, valu liigestes. On oluline jälgida, et klaviatuur oleks mugav, asetseks otse teie ees ja et trükkimise ajal ei puhkaks teie randmed klaviatuuril paindes, nurga all. Randmed ja käsivarred peaksid moodustama ühe sirge joone.

Lisaks klaviatuurile vaadake kuidas te hoiate hiirt- hiire suurus ja kuju peavad kasutaja käega sobituma. Piirake niipalju kui võimalik hiire liigutamist ja sõrmede survet hiire nuppudele klikkimisel. Hoidke käsi- ja küünarvarred õige, ca 90° nurga all. Randmetugi aitab hoida randme õiget asendit klaviatuuri ja hiire kasutamisel. Valige randmetugi, mis on geeliga- see jagab surve ühtlaselt, ning mille pind oleks pehme, nahasõbralik, mitte- ärritav ja pestav. Eelistage hiirematte, mis on suure täpsusega (high precise), nii vähendate liigutuste arvu ja ulatust. Ergonoomiline hiir hoiab randme ja käe lõdvestunud asendis. Dokumendihoidja võimaldab lugeda dokumente kõige mugavamas lugemisasendis ja saab vältida pea korduvaid liigutusi, samuti saab sellele kinnitada märkmepabereid meeldetuletuste ja märkustega.

Mobiilne töötamine

Igal tööviisil on omad spetsiifilised nõuded. Kodukontorite levik ja mobiilne tööviis (lennukis, rongis, kohvikus, koosolekuruumides) on toonud endaga kaasa laialdase sülearvutite kasutamise. Sülearvutite osakaal suureneb ja arvatakse, et aastal 2010 moodustavad need 90% arvutitest. Sõltumata sellest, kas sülearvutit kasutatakse töölaual või liikvel olles, on see ergonoomiline katastroof. Ekraan on normaalsest vaatepiirist allpool, randmete asend kaugel ideaalist. Sama kehtib ka käsivarre asendi kohta. Oma tervise säästmiseks vajame kontoris töötades lisavarustust, sest arvuti lisavarustus on tervist säästvas kontekstis olematu.

Nõuanne: Kui kasutate sülearvutit kasvõi poole oma tööajast, liidendage lisaklaviatuur ja hiir, tõstke sülearvuti spetsiaalse alusega kõrgemale, nii et teie silmad oleksid ekraani ülemise servaga kohakuti. Teie selg läheb nagu iseenesest sirgeks ja tunne mugavaks. Valige lisavarustus, mis on reguleeritava kõrgusega ja mida on kerge transportida. Vähene lõdvestumine ja surve kõvale pinnale annavad eelsoodumuse karpaalkanali sündroomi tekkeks- leevendust toob randmetoe ja geeliga hiirealuse kasutamine. Kui kasutate sülearvutit liikvel olles muudavad teie elu mugavaks spetsiaalne väiksema mõõduga täpne hiirematt, kaasaskantav väike hiir ja spetsiaalne lisaklaviatuur numbrite sisestamiseks. Hollandis näiteks on intensiivne töö sülearvutiga üle 2 tunni keelatud, kui arvuti pole tõstetud õigele kõrgusele.

Vihje arvuti taga töötajatele

Õnneks on töötaja selja taga ka seadusaktid näiteks „Kuvariga töötamise töötervishoiu ja tööohutuse nõuded“, valitsuse määrus 362, mis toetab eeltoodud abinõusid ja lisavarustuse soetamist meie töölauale. Näiteks on meil õigus tööandjalt jalatuge või reguleeritavat tooli nõuda. Ka on iga tööandja kohustus hinnata töötaja töökohta, et vältida tervisele kahjulikke riske. Meil kehtivad ISO 9241 ja direktiiv EC90/270.

Andmete turvalisus

Kas olete piilunud kõrvalolevate inimeste arvutisse, et näha millega seal tegeletakse? Mina pean tunnistama, et mina olen. Uuringud näitavad, et 63% kontoritöötajatest on piilunud töökaaslase arvutisse. 40% ärireisijaid on täheldanud, et nende andmeid piilutakse. Igal aastal varastatakse üle 250 miljardi firma saladuse tänu ettevaatamatule ärikultuurile.

Admete kaitsmine muutub üha aktuaalsemaks. Kui te ei soovi, et teie arvutis olevaid andmeid- müüginumbreid, riigi- või isiklikke saladusi, klientide või teie enda isiklike andmeid näeks keegi teie peale teie enda, kasutage andmekaitsefiltrit. Andmekaitsefiltit kasutades näete ekraanil olevat ainult teie, inimesed teie kõrval näevad vaid musta ekraani. 3M nö aknakardina tehnoloogia vähendab teie arvuti vaatamise nurka 60le kraadile. Filtrit on lihtne eemaldada ja tagasi kinnitada, seda ei pea sülearvuti sulgemisel eemaldama. Filter on saadaval erinevas suuruses nii tavalisele kui laiekraanile ja ta kaitseb ka õrna LCD ekraani.  

Postimees 22 jaanuar 2008
Tekst: Tiina Ahlberg 3M Eesti Filiaali turunduskooordinaator

 

Orient Kontorikaubad pakub võimalust lasta oma töökoht ergonoomiatoodete spetsialistil üle vaadata ning lasta muuta see ergonoomiliselt korrektseks. Lisainfo leiad lingilt Töökohtade ergonoomilisuse hindamine 

Veebipoes pakutavad ergotooted leiad lingilt 3M ergonoomiatooted - mugavus, mida võib usaldada

MasterCard VISA